Tack Google!

13 jan. 2017

I hopp om att kunna väcka kreativiteten och energin ändrade jag ordning i min skrivprocess. Det är egentligen dags för research för Österlen 2 (usch, måste verkligen komma på en bättre arbetstitel) men då måste jag först planera in en dag för att träffa den jag behöver intervjua. Och just nu vill jag inte direkt planera in ett endaste, för tänk om jag föder... som sagt, jag är en tickande bomb ;) Så istället för att göra sakerna i rätt ordning hoppade jag rakt in i smeten och googlade efter bilder till mina nya huvudkaraktärer. La säkert ner 2 timmar på det innan jag hittade kändisar som matchade. Fördelen med ändring i planeringen var att jag fick så oerhört mycket inspiration när jag blev klar med de fysiska attributen. Det i sin tur ledde till att karaktärerna växte en nivå och scener började spelas upp i mitt huvud. Dessutom fick det mig att känna att jag gjorde något vettigt med mitt manus och att jag tog ett steg framåt. Tjoho, vettiga tankar välkomnas i denna gravidbubbla.

Ibland är det helt enkelt bra att skippa planering och göra saker i fel ände. Brukar ni också googla efter bilder på "kändisar" som matchar era karaktärer?


2 kommentarer:

  1. Ja! Jag älskar att leta bilder till karaktärer. Inte alltid det blir superkändisar dock. Vissa bilder vet jag inte ens vem de föreställer, förutom min karaktär då ;) Jag tycker det är jättebra att ha en mapp på datorn med alla karaktärer. Det gör jättemycket för min fantasi att bläddra igenom dem lite då och då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så himla kul och precis som du säger, det gör mycket för fantasin när man väl har hittat några passande bilder :)

      Radera